ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ

ДЕРЖПРОДСПОЖИВСЛУЖБИ

В ДОНЕЦЬКІЙ ОБЛАСТІ

87534, м. Маріуполь, вул. Гризодубової, 3

info@dndpss.gov.ua

 

Адреса для листування

85300, Донецька обл., м. Покровськ, вул., Котляревського, 22

 

ГАРЯЧА ЛІНІЯ

+38 099 151 64 06

Введите текст

ДЕРЖСАНЕПІДНАГЛЯД

БЕЗПЕЧНІСТЬ ХАРЧОВИХ

ПРОДУКТІВ ТА ВЕТЕРИНАРНА

МЕДИЦИНА

УПРАВЛІННЯ

ФІТОСАНІТАРНОЇ БЕЗПЕКИ

РЕЄСТРАЦІЯ С/Г ТЕХНІКИ

ЗАХИСТ СПОЖИВАЧІВ

КОНТРОЛЬ У СФЕРІ

ЦІНОУТВОРЕННЯ

УПРАВЛІННЯ

ДІЯЛЬНІСТЬ

УПРАВЛІННЯ

ПУБЛІЧНА ІНФОРМАЦІЯ

КОНТАКТИ

Новини

     17.10.2018  10:25

 

    Про заборону реклами тютюнової та алкогольної продукції

     Законодавство України про рекламу складається з Закону «Про рекламу» (далі - Закон), Закону «Про захист прав споживачів» та інших нормативних актів, які регулюють відносини у сфері реклами.
Особливості та обмеження, передбачені статтею 22 Закону «Про рекламу» базуються на положеннях статей 15-1, 15-2 та 15-3 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» № 481/95-BP від 19 грудня 1995 року.
Зокрема статтею 15-1 зазначеного Закону передбачено, що обмеження шкідливого впливу споживання алкогольних напоїв та тютюнових виробів здійснюється шляхом реалізації правових (законодавчих), економічних, медичних та адміністративних заходів.

     У зв’язку з тим, що з 1 липня 2015 року, відповідно до Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України і деякі законодавчі акти України відносно податкової реформи» від 28.12.2014 р. № 71-VIII, пиво прирівнюється до алкогольних напоїв, на нього поширюються норми Закону України «Про державне регулювання виробництва і звороту спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв і тютюнових виробів».
Оскільки пиво, згідно із вищезазначеним Законом, відноситься до алкогольних напоїв, всі обмеження, передбачені Законом України «Про рекламу» стосовно реклами алкогольних напоїв, поширюються тепер і на пиво.


     Законом України «Про рекламу» передбачено практично рівні умови і обмеження як для самих тютюнових виробів та алкогольних напоїв, так і для знаків для товарів і послуг, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби та алкогольні напої.
Реклама алкогольних напоїв та тютюнових виробів, знаків для товарів і послуг, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються алкогольні напої та тютюнові вироби:
- не повинна містити зображення процесу паління тютюнових виробів або споживання алкогольних напоїв;
- не може розташовуватися ближче ніж за 300 метрів прямої видимості від території дитячих дошкільних закладів, середніх загальноосвітніх шкіл та інших навчальних закладів, в яких навчаються діти віком до 18 років.
Зазначене обмеження передбачає недопущення розташування реклами вказаних об’єктів в межах прямої видимості на відстані до 300 метрів від території дитячих дошкільних закладів, середніх загальноосвітніх шкіл та інших навчальних закладів, в яких навчаються діти віком до 18 років. Під територією таких закладів слід розуміти як територію будівель чи приміщень таких закладів, так і територію земельних ділянок, навколо таких закладів. Слід зазначити, що якщо рекламоносій не знаходиться у зоні прямої видимості від території закладу, на нього це обмеження не розповсюджується.


     Слід зазначити, що дане обмеження стосується не лише закладів, у яких навчаються переважно особи віком до 18 років, а будь-які навчальні заклади, в яких навчаються такі особи.
     Реклама алкогольних напоїв та тютюнових виробів:
     - не може формувати думку, що паління або вживання алкоголю є важливим фактором досягнення успіху в спортивній, соціальній, сексуальній або інших сферах життя;
     - не повинна створювати враження, що вживання алкогольних напоїв чи паління тютюнових виробів сприятиме розв’язанню особистих проблем;
     - не може формувати думку, що алкоголь чи тютюнові вироби мають лікувальні якості або що вони є стимулюючими чи заспокійливими засобами.
Під формуванням відповідної думки чи створенням відповідного враження, слід розуміти цілеспрямований процес нав’язування певних уявлень про значення і вплив алкоголю і тютюну на життя людини, її здоров’я чи здібності.
Всі перераховані обмеження спрямовані на недопущення нав’язування певних уявлень, що не відповідають дійсності (у формі недобросовісної реклами), або подають факти викривлено.
     Реклама алкогольних напоїв та тютюнових виробів:
     - не повинна заохочувати до вживання алкогольних напоїв чи тютюнопаління або негативно розцінювати факт утримування від вживання тютюнових виробів та алкогольних напоїв.
Зазначена вимога полягає у забороні позитивних висловлювань у рекламі зазначених об’єктів щодо процесу тютюнопаління чи вживання алкоголю, і, водночас, негативних висловлювань щодо утримування від таких дій.
     Реклама алкогольних напоїв та тютюнових виробів:
     - не може містити зображень лікарів та інших професійних медичних працівників, а також осіб, зовнішній вигляд яких імітує зовнішній вигляд лікарів.
Вказане обмеження спричинене згадуваним вище напрямком діяльності держави у сфері затвердження засад обмеження шкідливого впливу споживання алкогольних напоїв та тютюнових виробів, а саме – пропаганди здорового способу життя, вільного від споживання алкогольних напоїв та тютюнових виробів.
     Реклама алкогольних напоїв та тютюнових виробів:
     - не повинна включати зображення популярних осіб або пряме чи опосередковане схвалення популярними особами паління чи вживання алкоголю;
Це обмеження полягає у недопущенні впливу на підсвідомість споживачів реклами.
     Реклама алкогольних напоїв та тютюнових виробів:
     - не повинна створювати враження, що більшість людей палить або вживає алкогольні напої.

     У відповідності до вимог Закону України «Про рекламу» фахівцями Управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Донецькій області за 9 місяців 2018 року проведені моніторінгові дослідження 677 носіїв реклами: 571 – у сфері зовнішньої реклами, 23 – у сфері внутрішньої, 5 – на радіо та телебаченні, 21 – в друкованих ЗМІ, 57 – на транспорті.


     Протягом 9 місяців 2018 року заведено 16 справ по рекламоносіях за виявлені порушення вимог законодавства про рекламу у сфері зовнішньої реклами, в тому числі 14 справ стосовно недотримання рекламодавцями та розповсюджувачами реклами вимог ст. 22 Закону щодо законності реклами алкогольних напоїв та тютюнових виробів, знаків для товарів і послуг, інших об’єктів права інтелектуальної власності під якими випускаються алкогольні напої та тютюнові вироби. Застосовано 16 рішень про накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу до суб’єктів підприємницької діяльності на загальну суму – 47,5 тис. грн..
Головне управління Держпродспоживслужби в Донецькій області продовжує наполегливо відстежувати процеси і тенденції, належно реагувати на негативні прояви у зовнішній рекламі, притягувати порушників до адміністративно-господарської відповідальності та інформувати про це громадськість.